تشخیص دیابت نوع 1 در اوایل زندگی مربوط به تغییرات ژنی در سیستم ایمنی است

31اکتبر 2019 - براساس تحقیقات جدید، تشخیص بیماری دیابت نوع 1 در اوایل زندگی با تغییرات بیشتری در ژنهای سیستم ایمنی نسبت به افرادی که در مراحل بعدی زندگی به این بیماری مبتلا شده اند، ارتباط دارد.

این تیم تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد که علاقه مند به مطالعه ی تغییرات ژنی هستند، به دنبال کشف علت کاهش بیشتر تولید انسولین در افرادی بودند که در ابتدای زندگی به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، و اینکه چرا احتمال ابتلا به عوارض دیابت در این افراد بیشتر است؟

محققان امیدوارند که یافته های حاصل از این مطالعه، بتواند زمینه را برای درک بهتر نحوه ی پیشرفت دیابت نوع 1 فراهم کند.

محققان به سرپرستی پرفسور John Todd، 9000 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را بسته به اینکه در چه سنی این بیماری در آنها تشخیص داده شده بود، به سه گروه تقسیم کردند: زیر هفت سال، بین هفت تا 13 سال و بالای 13 سال. یک گروه کنترل شامل افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا نبودند، در این مطالعه در نظر گرفته شد.

ژنهای همه شرکت کنندگان در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص گردد که آیا نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 1 در میان افرادی که تشخیص این بیماری برای آنها در سنین پایین انجام شده است در مقایسه با افرادی که پس از سن 13 سالگی این بیماری در آنها تشخیص داده شده است و افراد بدون دیابت نوع 1، شایع تر است یا خیر؟

نتایج نشان داد کودکانی که بیماری دیابت نوع 1 در آنها قبل از هفت سالگی تشخیص داده شده است، احتمالاً تعداد بیشتری از عوامل خطر ژنتیکی را برای دیابت نوع 1، نسبت به کودکانی که در سن 13 سالگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است، نشان می دهند.

محققان گزارش دادند که این تفاوتهای ژنتیکی مربوط به ژنهایی است که به عملکرد سلولهای ایمنی خاصی مربوط هستند که در حمله ی خود ایمنی که مشخصه دیابت نوع 1 است، نقش دارند.

محققان معتقدند که افراد ممکن است به دلیل اختلافات ژنتیکی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، در اوایل زندگی به دیابت نوع یک مبتلا شوند. تشخیص این بیماری در مراحل بعدی زندگی، به احتمال زیاد به دلیل افزایش مواجهه با طیف وسیعی از عوامل محیطی خطر آفرین است.

محققان همچنین ابراز داشتند كه تفاوتهای ژنتیكی ممكن است تأثیر بیشتری در ایجاد دیابت نوع یك در اوایل كودكی داشته باشد. در مقایسه، عوامل محیطی ممکن است تأثیر بیشتری در ابتلا به دیابت نوع 1 در مراحل بعدی زندگی داشته باشند.

یافته های این مطالعه می تواند به دانشمندان در تولید داروهای برای هدف قرار دادن مسیرهای خاص ایمنی مرتبط با ابتلا به دیابت نوع 1 در جوانان کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش می دهد، یا به طور بالقوه ابتلای زودهنگام به این بیماری را کند و یا حتی از آن ابتلای زودهنگام کودکان به این بیماری جلوگیری کند.

این تحقیق در مجله"Diabetes Care" منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Oct/type-1-diagnosis-early-in-life-linked-to-immune-system-gene-changes-97992470.html